کلاه فرانسوی که قادر به ضبط صدا می باشد

در دهه 1960 چندین گروه فعال کلاه سیاه را پذیرفتند. اینها شامل ارتش جمهوری‌خواه موقتفرانسه بر سر گذاشتن کلاه فرانسوی را اجبار کرد.

کلاه‌های سیاه بر روی کلاه در حضورهای عمومی می‌پوشید، حزب پلنگ سیاه ایالات متحده، تشکیل شده در سال 1966،  و “کادر کلاه سیاه” (یک سازمان مشابه قدرت سیاه در برمودا). علاوه بر این، براون برتس یک سازمان چیکانو بود که در سال 1967 تشکیل شد.

حزب لردهای جوان، یک سازمان انقلابی لاتین تبار در ایالات متحده در دهه‌های 1960 و 1970، نیز مانند یگان‌های گشتی شهروندی غیرمسلح ضد جرم و جنایت فرشتگان نگهبان که توسط کورتیس اسلیوا در شهر نیویورک در دهه 1970 برای گشت زنی در خیابان‌ها ایجاد شد، کلاه‌ت می‌پوشید و مترو برای جلوگیری از جرم و جنایت (کلاه قرمز و پیراهن همسان).

بره سیاه مانند باگت یا شراب، نمادی از فرانسه و مردم آن است. از قرن هجدهم به عنوان سرپوش افراد خلاق، هنرمندانی مانند آگوست رودن و پابلو پیکاسو در نظر گرفته شده است.

حتی امروزه گردشگران خارجی این تصویر کلیشه‌ای از فرانسوی‌ها روی دوچرخه دارند، در راه خریدن باگت، پوشیدن پیراهن راه راه و برت فرانسوی و نوشیدن یک فنجان شراب قرمز. به این ترتیب، شکل گرد متمایز آن، بدون لبه و با بافت سبک، ابریشمی و انعطاف‌پذیر، این اکسسوری را به نمادی «خیلی فرانسوی» تبدیل می‌کند.

کو ننی! همانطور که ضرب المثل می گوید: «Lo berret qu’ei bearnés! ». برت از Béarn، منطقه ای واقع در پایه پیرنه و مرز اسپانیا و کشور باسک فرانسه آمده است. Béarn ادعا می کند که گهواره کلاه است. در آن زمان توسط چوپانان برنی بافته می شد، گوسفندان را به شدت بو می کرد و به محض اینکه باران می بارید باریک می شد. یک سنت وجود دارد که می گوید پسران 10 ساله اولین کلاه خود را برای ورود به دنیای بزرگسالان دریافت می کردند.با این حال، این لوازم جانبی نام خود را مدیون ناپلئون بناپارت هنگام ساختن قصر برای همسرش، امپراتور اوژنی، در بیاریتز است، زیرا کارگران این روسری را بر سر داشتند.