قهوه کنیا پر مصرف ترین نوشیدنی جهان است

قهوه نوشیدنی‌ای است که از مخلوط کردن پودر حاصل از برشته کردن و آسیاب کردن دانه‌های میوه درختی از تیره Coffea از خانواده Rubiaceae و مخلوط کردن آن با آب یا شیر تهیه می‌شود.
 قهوه که در قرن هفدهم توسط بازرگانان ونیزی به اروپا منتقل شد، در مدت کوتاهی به این قاره گسترش یافت. در نتیجه استعمار اروپا در آمریکا، آسیا و آفریقا، مزارع قهوه در نقاط مختلف جهان ایجاد شد و قهوه کنیا  به یک نوشیدنی پرمصرف در جهان تبدیل شد.
طبیعت گمان می رود که منشاء گیاه قهوه در آفریقا است و استفاده از آن به عنوان یک نوشیدنی برای اولین بار در عربستان جنوبی محقق شد. از آنجایی که توسعه فرهنگ قهوه در جهان عرب اتفاق افتاد، ادبیات عربی به طور کلی برای رسیدن به آغاز این فرهنگ به کار می رود که امروزه در سراسر جهان رواج یافته است.
امروزه قهوه عمدتاً در آب و هوای گرمسیری و ارتفاعات به ویژه در برزیل، ویتنام و کلمبیا کشت می شود. قهوه به عنوان یک نوشیدنی از دم کردن دانه های پودر قهوه ایجاد می شود، اما عوامل مختلفی مانند فیلتراسیون، اندازه آسیاب، زمان دم کردن، دمای آب و مقدار می تواند منجر به نوشیدنی های مختلف شود.
امروزه در دنیا انواع قهوه مصرف می شود به ویژه اسپرسو و مشتقات آن که نوعی قهوه فیلتر شده است.
قهوه به دلیل ماهیت محرک کافئین موجود در آن، خاصیت افزایش توجه و بیدار نگه داشتن را دارد. علم اشتقاق لغات واژه قهوه از واژه عربی قهوه (قهوة) به ترکی رسیده است.
از سوی دیگر، ناشناخته باقی مانده است که این واژه برای اولین بار در چه زمانی در زبان عربی به کار رفته است.
ریشه شناسی این کلمه در عربی مشکوک است.
به احتمال زیاد، این کلمه از فعل کاهیه به معنای بی اشتهایی در زبان عربی گرفته شده است.