ثبت اولین لوله و اتصالات مانیسمان در خاورمیانه توسط جوان ایرانی

لوله های GI از لوله و اتصالات مانیسمان ساخته می شوند که بسته به ضخامت فلز در گریدهای سبک، متوسط و سنگین موجود می باشند. فرآیند گالوانیزه پوشش نازکی از روی را رسوب می دهد که از آن در برابر خوردگی محافظت می کند.

لوله های PVC معمولی به عنوان مجرای برق برای سیم کشی مخفی استفاده می شود. انواع مختلفی در لوله های پی وی سی برای سیستم تخلیه خاک در داخل ساختمان از جمله تهویه، سیستم آب باران، تامین آب آشامیدنی، فاضلاب و پساب های صنعتی استفاده می شود.

لوله‌های GI قبلاً سنتی‌ترین ماده مورد استفاده در تامین آب داخل ساختمان‌ها بودند. معمولاً برای لوله کشی داخلی ساختمان، لوله های با درجه متوسط ترجیح داده می شود.

با این حال، اگر این لوله ها آب شور را حمل کنند یا در زیر زمین مدفون شوند، به راحتی خورده می شوند. آنها گرانتر از لوله های PVC هستند و تا قطر اسمی 150 میلی متر در بازار موجود هستند.

این لوله ها با ضخامت های متفاوت از 12 میلی متر تا 43 میلی متر با قطر داخلی 100 میلی متر تا 600 میلی متر در دسترس هستند. این لوله ها ارزان هستند و به طور گسترده در ساخت و سازهای کم هزینه برای سیستم های زهکشی زیرزمینی استفاده می شوند.

اجرای این لوله ها به کارگران مجرب نیاز دارد، بنابراین لوله های PVC در بسیاری از نقاط به این لوله ها ترجیح داده می شود.

لوله های ظلوله های آزبست سیمانی ارزان تر از لوله های PVC هستند و زمانی برای زهکشی بسیار محبوب بودند. آنها هنوز هم برای تخلیه آب باران از پشت بام ها، خاک و زباله ها و همچنین برای تهویه استفاده می شوند.

این لوله‌ها به دلایل زیادی مانند شکنندگی لوله‌های AC، در دسترس بودن لوله‌های PVC در طول‌های طولانی، سهولت در تثبیت لوله‌های PVC به دیوار، با لوله‌های PVC در ساختمان‌های کلاس بالاتر جایگزین می‌شوند.

لوله های بتنی غیر مسلح کوچک برای زهکشی آب باران و برای کارهای آبیاری استفاده می شود. لوله های با قطر زیاد معمولاً به روش ریسندگی ساخته می شوند و برای کارهای آبرسانی استفاده می شوند.

با وجود اینکه همه این نوع لوله ها در دسترس هستند، لوله های پی وی سی به طور گسترده برای همه اهداف مورد استفاده قرار می گیرند. اما لوله های پی وی سی معمولی در مواجهه با نور مستقیم خورشید در خارج از ساختمان ها دوام چندانی ندارند و همچنین هزینه بر هستند. انتخاب لوله ها به هزینه و دوام مورد انتظار بستگی دارد. برای ساخت و ساز کم هزینه، مصالح کم هزینه ترجیح داده می شود و بالعکس.